Jumat, 28 Juni 2013

EYL


PAPER PRESENTATION
HOW TO PERFORM TEACHING YOUNG LEARNER
“Part of Body”
Submitted to fulfill one of assignments in English Prose
Handled by Novi Eka Tristiana, S.Pd.

STKIP.jpg

Arranged by:
1.      RIZKI IKA YUNI P.                               110500 59
2.      MARZERI TURANGGA M.                  110500 52
3.      ANGI LISTIKA NINGRUM                  110500 84
4.      ANA YULIANA                                     110500 55
5.      AMELIA DEWI                                      110500
Class:
            IV B




ENGLISH EDUCATION DEPARTMENT
STKIP MUHAMMADIYAH PRINGSEWU LAMPUNG
2013
RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN

Satuan Pendidikan    : Sekolah Dasar Teladan 01
Kelas/Semester           : 1/2
Mata Pelajaran          : Bahasa Inggris
Jumlah Pertemuan    : 1 x pertemuan
 

A.      Standar Kompetensi
1.    Memahami makna dalam ungkapan part of body dan mengucapkanya dengan benar.
2.    Memahami penggunana tata bahasa sederhana dalam bahasa inggris

B.       Kompetensi Dasar
1.1.   Mampu merespon makna dalam ungkapan part of body dengan menggunakan dan     mengucapankan nya dengan benar.
1.2.   Mampu memahami penggunaan tata bahasa sederhana tentang part of body.

C.      Indikator
1.         Mengikuti model guru untuk mengungkapkan part of body.
2.         Mengungkapkan dengan keras part of body.
3.         Menjodohkan kata-kata part of body dengan gambarnya.
4.         Mengisi kata-kata rumpang tentang part of body.
5.         Mengungkapkan part of  body dengan pronunciation yang  benar.

D.      Tujuan
Setelah mempelajari meteri pada pertemuan 1 s.d 2 siswa diharapkan mampu :
1.         Mengenal nama – nama anggota tubuh dalam Bahasa Inggris.
2.         Mengeja nama-nama part of body dalam Bahasa Inggris dengan benar
3.         Mengingat dengan natural nama-nama part of body dengan mempraktekannya
4.         Merespon perintah yang di berikan oleh guru

E.       Materi pembelajaran
a)      Introducing Part of body
b)      Spelling letter
c)      Sing the part of body
d)     Matching picture
e)      Fill the blank words

F.       Model dan strategi  pembelajaran
a.         Pembelajaran PAIKEM
b.         Drill, story telling, song, tanya jawab, diskusi, penugasan dll.

G.      Langkah – langkah pembelajaran
Pertemuan 1 (Alokasi Waktu : @ 1x35 menit)


NO
KEGIATAN PEMBELAJARAN
1.
Kegiatan pendahuluan
a.         Guru mengucapkan salam ke pada siswa
b.        Siswa berdoa sesuai keyakinan masing – masing
c.         Sisw mengucapkan salam kepada guru
d.        Guru dan siswa menyanyikan lagu pembuka bersama-sama.
e.         Mengabsen siswa dengan cara yang menarik.
2.
Kegiatan Inti (Eksplorasi, Elaborasi, dan Konfirmasi)
a.    Siklus 1
1)        Guru meminta beberapa siswa maju ke depan
2)        Guru melafalkan nama-nama part of  body
3)        Siswa mengikutinya dengan gerakan

b.   Siklus 2
1)         Guru memberikan sebuah cerita menggunakan boneka tangan tentang part of body
2)        Guru memerintahkan siswa untuk menunjukkan part of  body berdasarkan instruksi guru.
3)        Guru dan siswa menyanyikan lagu tentang part of body.

c.    Siklus 3
1)         Guru memberikan contoh cara membaca kata-kata part of body dan diikuti siswa
2)         Guru memberi contoh untuk menjodohkan nama-nama part of body dengan gambarnya.
3)         Siswa mengerjakannya dengan semangat.
4)         Guru member contoh untuk mengisi kata-kata kosong tentang part of body di papan tulis.
5)         Siswa mengerjakan sesuai instruksi guru.
3.
Kegiatan penutup
a.    Membaca doa mau pulang dengan lantang.
b.   Memberikan salam kepada guru.
c.    Memberikan soal latihan kepada siswa untuk berkompetensi.
d.   Menjabat dan mencium tangan guru sebelum pulang.


H.      Sumber – sumber dan Alat  Pembelajaran
A.       Sumber Pembelajaran
1.        Buku materi bahasa inggris untuk SD
2.        Lingkungan sekitar
3.        Internet
4.        Buku referensi yang lain
5.        Materi yang didapat dari kampus

B.       Alat pembelajaran
1.        Gambar
2.        Boneka tangan
3.        Papan tulis

C.     Penilaian
1)        Siswa menyebutkan nama-nama part of body.
2)        Siswa diminta menjodohkan nama-nama part of body dengan gambarnya.
3)        Siswa diminta mengisi kata-kata yang rumpang di papan tulis.
4)        Penilaian hasil belajar siswa berdasarkan keaktifannya di dalam kelas.
5)        Penilaian siswa berdasarkan ketepatan dalam menyelesaikan tugas yang diberikan guru.

                                                                                                            Pringsewu , 27 April 2013
 Mengetahui,                                                                                 Guru mata pelajaran
Kepala sekolah                                                                             


Novita Eka Tristiana, S.Pd                                                                            Rizki Ika Yuni P.





















The scenario of teaching young learners (grade 1 in Elementary School):
Activity one (teaching listening and speaking using natural approach)
T          :           Assalamualaikum wr. wb.
Ss        :           Walaikumsalam wr. wb. Before we study, let’s pray together. Jery, please!
Jery      :           My friends, let’s pray together! (praying in unison with loudly voices and after that,
the chairman lead the other students to give greeting to their teacher)
Greeting to our teacher!
Ss        :           Good morning, Ma’am! How are you today?
T          :           Good morning, smart students! I am wonderful, thank you. And you?
Ss        :           We are very well, thank you.
T          :           Okay, let’s sing together!
Ss + T  :           (Singing in unison)
T          :           Excellent! Oh, there is an empty chair. (point an empty chair to make them
understand) Where is Nina?
Ss        :           (Talking to each other because they quite do not understand what the teacher says)
T          :           Smart students, where is Nina?
Ss        :           Sakit, Ma’am. (some of them say, “sick, Ma’am”)
T          :           Oh, I hope she will get better soon. Now, Angi and Amel, please come in front!
S1&2   :           (They come in front the classroom)
T          :           And the others, stand up, please! Look at me and follow me, okay?
Ss        :           Yes, Ma’am!
T          :           I have two eyes. (while touching her eyes)
Ss        :           (Follow what the teacher does)
T          :           I have one nose. (while touching her nose)
Ss        :           (Follow what the teacher does)
T          :           I have two cheeks. (while touching her cheeks)
Ss        :           (Follow what the teacher does)
T          :           I have one mouth. (while touching her mouth)
Ss        :           (Follow what the teacher does)
T          :           I have two ears. (while touching her ears)
Ss        :           (Follow what the teacher does)
T          :           I have one head. (while touching her head)
Ss        :           (Follow what the teacher does)
T          :           Very good! Angi and Amel, sit down, please! Give applause for ourselves!
Ss        :           (Clapping their hands in unison)
T          :           Smart students?!!
T+Ss    :           (Yell the some words to make them more cheerful)
            The second activity (listening and speaking using Audio Lingual Method)
T          :           Very good! Now, I want to show you so,mething. Tarrraaaaaaaa …….
                        (Shows a handy dolls to them and pretend to be it)
                        Hello, I am Greta. Nice to meet you. Smart students, please say hello to Greta!
Ss        :           Hello Greta!
Greta   :           I have a story. Do you want to hear my story?
Ss        :           Yessss! (in unison)
Greta   :           It is Bonny. He has two eyes. He has one nose.
It is Cathy. She has one head. She has two knees. She also has toes.
It is Andy. He has one mouth. He has two shoulders.
It is Jenny. She has two cheeks. She has two foots.
It is Kean. He has two hands. He has two ears
Bonny, Cathy, Andy, Jenny, and Kean are smart students.
Well my friends, that’s all my story. Do you like it?
Ss        :           Yessss!
Greta   :           Okay, I will go home. Bye bye!
Ss        :           Bye, Greta!

            The third activity (listening and speaking using TPR)
T          :           Do you enjoy the story, smart students?
Ss        :           Yessss, Ma’am!
T          :           Very good! Now, stand up, please!
Ss        :           (Stand up on their place)
T          :           Follow me, okay?
Ss        :           Yes, Ma’am!
T          :           Raise your hand! (while raising her hand)
Ss        :           (raise their hands)
T          :           Put it on your ear!
Ss        :           (follow the instruction)
T          :           Great! Now, touch your shoulders! (giving an example)
Ss        :           (follow the instruction)
T          :           Then, touch your knees! (giving an example)
Ss        :           (follow the instruction)
T          :           The last, touch your toes! (giving an example)
Ss        :           (follow the instruction)
T          :           Very good! Do you like song?
Ss        :           Yesss, Ma’am!
T          :           Okay, let’s sing together!
                        Head and shoulders, head and shoulders. Knees and toes, knees and toes.
Eyes, nose, mouth, ears.
Ss        :           (Follow the song attractively)
T          :           Smart students?
Ss        :           (Yell the some words to make them more cheerful)



            The fourth activity (reading and writing using running dictation technique)
T          :           Very good! Now, we do some exercises! Sekarang kita kerjakan latihan!
                        Okay, smart students?
Ss        :           Okay, Ma’am!
T          :           Repeat after me! (Reads the words on the white board)
1)      Eye                        7)   Hand
2)      Nose                      8)   Shoulder
3)      Mouth                   9)   Knee
4)      Ears                       10) Toe
5)      Head                     11) Foot
6)      Cheek                    12) Finger
Ss        :           (Repeat what the teacher says)
T          :           Very good! Now, put the words to the picture! For example like this.
(Giving an example) Do you want to try? Mau coba?
Ss        :           Yes, Ma’am!
T          :           Well, take the paper and put it there! Okay?
Ss        :           Okay, Ma’am!
T          :           Finish, smart students?
Ss        :           Yes, Ma’am!
T          :           Well, let’s check together!
T&Ss   :           (checking the task together)
T          :           Very good. All of you are smart students!
                        Now, fill the missing words on the white board! Sekarang, isi kata-kata kosong yang
ada di papan tulis. Understand, smart students?
Ss        :           Yes, Ma’am!
T          :           Okay, who will try? Raise your hand!
Ss        :           Me, me, me! (Raise their hands)
T          :           Okay, please Ana!
Ana     :           Thank you, Ma’am! (do the task)
T          :           Who else?
Ss        :           Me, me, me!
T          :           Jery, please do it!
Jery      :           Thank you, Ma’am!
            (Doing the task until finish)
T          :           Well, time is up! Waktunya pulang! Jery, let’s pray together!
Jery      :           My friends, let’s pray together!
Ss        :           (praying in unison)
T          :           Siapa mau pulang duluan?
Ss        :           Aku, aku, aku!
T          :           Well, raise your hand and answer my question, okay?
Ss        :           Okay, Ma’am!
T          :           I have two …. (while touching her eyes)
Amel   :           Me! (raises her hand and answers) eyes!
T          :           Very good, Amel! You may go home now!
Amel   :           Thank you, Ma’am! (Shake and kiss the teacher’s hand)
T          :           You’re welcome, Amel.
                        Now, I have two … (touching her knees)
Jery      :           Toes, Ma’am!
T          :           Good Jery, but I have two knees, okay?
Jery      :           Okay, Ma’am!
T          :           (Giving the questions until some of the students able to answer correctly.)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar